Tuesday, June 14, 2011

Ingat Senang Nak Ajar Bahasa Malaysia?

Salam




Woooo aku tatau la macam mana dulu cikgu Bahasa Melayu mengajar. Serius aku ingat alah senang sangat la nak mengajar Bahasa Melayu. Ye lah bahasa kau sendiri kan apa susah sangat nak ajar.




Bila kau dah masuk dalam kondisi tu baru la kau tahu nak mengajar Bahasa Melayu ni bukannya mudah. Macam kau mengajar bahasa klasik tahu tak? Kau ni ibarat kamus bergerak pada budak budak. Kalau kau tak tahu habis kau kena bahan.




Woot woot. Apa kes ni nak cite pasal Bahasa Melayu? Hahaha aku sekarang sudah jadi cikgu. Erkkk? Cikgu? Ya. Cikgu Lina. Aku partime mengajar di Tuisyen Saujana Ilmu. Mengajar Bahasa Melayu okey! Hahaha subjek yang aku tak dapat A untuk SPM. Ce citer macam mane aku nak mengajar BM kalau BM aku sendiri hancur?? Well, sebelum ni aku pernah jadi cikgu ganti dekat sekolah rumah aku, mengajar matematik. Matematik tak macam BM tak perlu nak explain panjang. Itulah jawapan  nya. Tak perlu nak tanya macam mana jawapan tu dapat macam tu. Tapi kalau BM kau ada 4 jawapan A, B, C dan D dan ke empat empat jawapan tu kau kena jelaskan kenapa jawapan dia A bukan B, C atau D. Peh penat tau! dapat lagi jenis budak yang memang nak syco kau. Semua dia nak tanya. Sialll. Ptuih!~




Lagi tu dalam BM kau kena buat karangan. Haaa? Mampos aku nak check ayat satu persatu. Tatabahasa kena betul. Jangan ingat ayat sedap sikit je nak betul je semua. Serius aku memang tak layak untuk jadi cikgu Bahasa Melayu. Aku sendiri pun BM tak expert macam mana nak ajar. Kalau bagi Matematik ke boleh la jugak aku ajar ngaaaa!~~




Tak pe minggu depan aku nak bincang ngan owner tuisyen tu nak ajar Geografi pulak. Geo aku suka. Tak perlu banyak penjelasan nak di beri. Ouh! fyi BM yang aku ajar tu untuk Tahun 3,4,5 dan 6. Hahahaha loser kan aku BM level sk rendah pun aku lemah? Damn!

No comments:

Post a Comment