Saturday, June 18, 2011

Mak Ni Merepek Lah!

Salam.




Petang tadi, aku lepak di ruang tamu. Selalu aku lepak dalam bilik je. Aku kalau lepak kat ruang tamu tu memang sah aku dah bosan tahap orang gila. Selalunya masa aku banyak dihabiskan dalam bilik berinternet dengan tengok tv. Aku duduk di sofa yang tak bape nak empuk. Jenis kayu memang lah tak ada kusyen. Mak pun satu beli kerusi tak ada kusyen kenapa? kan dah tak sedap nak duduk tu pasal anak mak sorang ni jarang lepak kat ruang tamu. kehkeh!




Sambil tangan mak menjahit baju......

mak : " kamu dah tak nak sambung belajar dah ke?"
aku : "sambung belajar ape nye mak? "
mak : "ce kamu mintak UPSI. Mak tengok kamu ni suka sangat nak mengajar budak. Ce mintak."
aku : " UPSI tu fulltime le mak. Mana nak cari duit kalau orang masuk belajar?"
mak : "pasal duit tak payah risau la. tahu lah mak nak cari"
aku : " 4 tahun mak kalau nak belajar kat UPSI tu. sume nye fulltime mana ada partime. mak ni merepek lah"
mak : "hujung tahun ni kamu mintak!"
aku : "hurm yelah..."






Mak aku ni bukan petang ni je suruh aku masuk UPSI tapi sejak tahun 2009 lagi mak aku dah suruh apply UPSI. Lepas je aku habis diploma aku ada apply UPSI tapi tak dapat hanya dapat dekat UTHM. Aku tolak.  Aku terima kerja. Sekarang ni aku rasa macam nak sambung belajar. Tapi aku takot aku tak mampu nak ambil PJJ. Sebab aku tahu kemampuan aku sebab aku memang malas tahap dewa bab buat assingment. Masa aku belajar dulu sumpah aku tak buat pun assingment dengan usaha sendiri. Semua aku copy paste je dari member. Cuma time exam je aku pulun habis study.




Okey ke kalau aku ambil fulltime UPSI? 4 tahun aku nak menghabiskan sisa masa aku di sana. Aku kalau bab belajar fulltime aku tak kisah sangat tapi yang partime tu je yang aku tak bape nak confident dengan diri aku ni. Dari segi financial mak kata tak payah risau, yelah aku je yang bongsu so tak ada lah tanggungan sangat kan. Hurm, tapi macam berat pulak aku nak sambung fulltime ni. Malas aku nak berharap dengan mak abah lagi. Segah ouh kalau hidup kita masih ditaja oleh mak ngan abah sedangkan aku boleh untuk menampung diri aku sendiri. Adoi! mak ni buat aku serba salah je nak sambung belajar. Segan ouh nak mintak duit kalau aku belajar sana nanti. Kalau lah kan.....




Apa pun tunggu je la UPSI bukak tawaran untuk hujung tahun ni. Tengok lah kalau terbuka hati aku nak sambung belajar kat UPSI aku apply. Lagipun aku memang minat mengajar ni. Tapi bukan subjek Bahasa Melayu ye! Damn!

No comments:

Post a Comment